יום שישי, 10 באפריל 2020

דמיינו את כדור הארץ ללא האדם. מה קיבלתם?

Image by Greg Montani from Pixabay

קיילאה, שומרת עולם הרוחות, תובעת קרבן בתמורה לפתיחת השער להחזרת הרוחות המשוטטות, מהלכות האיימים על ממלכת קמלוט. רוחות אלה שוחררו לעולם הארצי מתוך רוע והן פוגעות וממיתות אנשים כמו מגיפה. ארתור, מלך קמלוט, נמצא כבר בדרכו להיפגש עם קיילאה, ומוכן להקריב עצמו למען הצלת הממלכה. מרלין הקוסם, מתייעץ עם הדרקון האגדי האחרון - המורה שלו, ולאחר שהבין שאין מוצא, מוכן להקריב עצמו במקום ארתור. מרלין למד להכיר את גורלו שנקבע מימים ימימה ונקשר בגורלו של ארתור - The once and only future King - המלך האחד והיחיד לעתיד לבוא. העבודה הרוחנית של מרלין נעשית היום אך פירותיה שייכים לעתיד לבוא (טמונה כאן חידה, שכן ארתור הנו המלך בהווה). מרלין מבין שעליו להקריב עצמו למען ארתור ועל כך עונה הדרקון (בקולו של השחקן ג'ון הארט):
"מהרגע שפגשתי בך ראיתי בפנימיותך דבר מה בלתי נראה
אך כעת גלוי הוא בפני כל העולם, לראותו.
העולם יהיה כלכך ריק בלעדיך,
קוסם צעיר"
ואז הוא מתעופף לו. (סדרת הרפתקאות של מרלין עונה 4 פרק 2 בנטפליקס).




ובאמת, מהו העולם ללא האדם? האם באמת הכל יהיה נקי יותר ומשגשג? יותר צמחייה ויותר מינים של בעלי חיים?

משבר הקורונה

משבר הקורונה מורכב ממספר שלבים ועליו כתבתי בפוסט קודם. בשלב ראשון, התפרצה מגיפה בסין הרחוקה. בשלב השני, היא התפשטה בכל העולם שהיה גלובלי ונצלני, עד לאותה התפרצות. השלב השלישי הוא התגובה של העולם כדי למנוע את התפשטות המגיפה, בו נסגרו המדינות בתוך עצמן ולמעשה, גם האנשים נסגרו בתוך עצמם ב"בידוד חברתי". כל העולם עצר מלכת. והנה תוצאה מפתיעה: זיהום כדור הארץ ירד פלאים. האוויר המזוהם בסין התנקה, ואחר כך בשאר העולם, הערים השתתקו (גם זיהום רעש מפריע ומזיק), ציוצי הציפורים נשמעים מתנגנים, והבתים הומים קולות ילדים. חיות בר החלו להסתובב ביישובים ושלווה נסוכה עליהם. אפילו הירח והכוכבים זוהרים באור חדש ובוהק.
אנשי הגרינפיס, הטבעוניים, שומרי היערות וגרטה, נושמים סוף סוף לרווחה.

הכדור הכחול

כדור הארץ מתמונת לווין מה 9.4.2020

כדור הארץ שלנו יחיד ומיוחד, ואין שני לו בכל היקום כולו (עדיין מחפשים במערכות שמש רחוקות, ולא מוצאים). אפשר לומר שיש לו אטמוספרה, מים ואדמה, ואלה תנאים הכרחיים לחיים. רק לאחר שנוצר כוכב כזה, יכולים להתחיל להתקיים בו חיים, כפי שהביא דרווין בתורת האבולוציה שלו: הצמחים ובעלי החיים התחילו ממש בקטן, ועם השנים התפתחו עד לדרגה של אדם. יש קצת בעיה עם התורה שלו, משום שאם ישנה צורת חיים מיטבית, אין שום סיבה שצורת חיים נחותה יותר תיוותר על כדור הארץ. במקרה זה, בכל בית גידול תהיה החיה/אדם המשוכלל ביותר והוא יהיה קניבל. מדוע ממשיכות להתקיים צורות חיים של חיידקים כשיש יונקים, למשל? אין בזה שום היגיון. בכל בית-גידול אנו יכולים למצוא היררכיה של דרגות התפתחות שונות וצורות חיים מגוונות מאוד. צורות שונות אלה מהוות גם שרשרת מזון, ומערכות יחסים אקולוגיות מורכבות ופורות.

אבולוציה הפוכה

רודולף שטיינר מביא באנתרופוסופיה, ידע שנשען מצד אחד על תורות המזרח העתיקות ומצד שני על המדע המודרני ומלמד אותנו שהתופעות שהבחין בהן דרווין אכן קיימות, אך האבולוציה הפוכה. למה הכוונה?
כדי להבין את האבולוציה ההפוכה, צריכים להבין שחוץ מהעולם הפיזי שאנו תופסים בחושים קיים גם עולם רוחני. לפעמים ישנה התגשמות הרוח בפיזי ולפעמים אין. כך קורה שאדם עובר ממצב של חיים ארציים בגוף פיזי לחיים רוחניים לאחר המוות וחוזר חלילה. 
מותר האדם מן הבהמה הוא - התפתחות. ההתפתחות כוללת בניית גוף טוב יותר ומתאים יותר להעלאת התודעה, ואילו התודעה בתורה, תאפשר בניית גוף טוב יותר בחיים אלה ובגילגול הבא. מתוך הנחת יסוד זו, מסביר שטיינר, שהאדם התחיל מצורות חיים פיזיות פשוטות - חד תאים או שכפי שהוא מתאר כ-שמרים (פטריות חד תאיות שמתרבות ע"י הנצה כמו צמחים). האדם שיכלל ופיתח את הגופים ע"י העלאת התודעה, בעזרתם של מורים גדולים, עד למצב המוכר לנו היום. 
רגע, ומה קרה עם הצומח והחי? ובכן, הם וויתרו על ההתפתחות ונתקעו במצב מסויים ללא הגברת התודעה, ולכן בכל גילגול הם מקבלים גוף פיזי בדיוק כמו שהיה להם קודם. למעשה, הם הקריבו עצמם כדי שאנחנו נוכל להתפתח, כי אין מספיק "התפתחות" לכולם, ובכל שלב ושלב נדרשת "תנופת התפתחות". ההקרבה שלהם היא כפולה: פעם ראשונה כאשר וויתרו על ההתפתחות ובפעם השנייה כשהם מהווים עבורנו מזון (אפילו את השמרים אנו אוכלים בלחם ובבירה).

אטלנטיס

תמונה מתוך הסרט אווטאר

האדמה מכילה שלוש ממלכות: דומם, צומח וחי ואילו האדם בנוי מארבע ממלכות: גוף פיזי - מורכב מדומם, גוף החיים כמו הצומח, גוף אסטרלי של נפש חיה, וה-אני - ממלכה מיוחדת שלא קיימת במשפחות האדמה. ה-אני מאפשר את התפתחות התודעה העצמית, וככל שאנחנו מתפתחים אנו מתרחקים מהאדמה וממלכותיה. ניתן לראות זאת גם במהלך חיים אחד - בו אני מתחילה כתינוקת המהווה חלק מישות האדמה והאימא שלי היא כמו אימא אדמה. לאחר מכן, אפשר להזדקף לישיבה, לעמידה, לדיבור, חשיבה ואמירת "אני" על עצמי. ילדים קרובים לאדמה, משחקים בבוץ, בחול, מטפסים על עצים ומשחקים עם החיות. בהדרגה אני מתרחקת מהטבע ולומדת אותו מבחוץ ע"י מדע הפיסיקה והכימיה החוקרים את הדומם, והביולוגיה החוקרת את הצומח והחי מהזווית הפיזית שלהם. האבולוציה האנושית פיתחה את הגוף כדי שיכיל את ה-אני בתוכו. בתחילה הוא פעל על האדם מחוץ לגוף וככל שהאדם מתפתח הן בימי חייו והן במשך אלפי שנים, האני מכיל את התודעה העצמית בארציות - בתוך הנפש.
שטיינר מתאר את החיים ביבשת אטלנטיס בו האדם היה מאוד קרוב לממלכות האדמה, והיה חלק בלתי נפרד מהם. האדמה לא הייתה כפי שהיא כיום, אלא הכל היה מכוסה מים, אך מים אלה היו אווריריים ולא כמו המים שאנו מכירים כיום. 
"כוחות הנפש של תרבות אטלנטיס הראשונה (היו 7) עדיין הכילו את הטבע. הם היו מחוברים לישויות הטבע יותר מאשר הדורות שקמו אחריהם. לכן כאשר דיברו, היתה למילה כוח כמו שיש לכוחות הטבע. המילה לא היתה קריאה בשם לחפץ אלא ממש השפיעה על אותו חפץ וגם על בני אדם אחרים. כלומר, המילה לא רק נתנה משמעות או כינוי לדבר אלא היה בה כוח פועל. זו הייתה התקופה האחרונה בה היו למילים כוח קסם (כמו לחשים או spells). [...] למילים היתה השפעה וניתן היה להצמיח עץ ע"י דיבור, או לביית בע"ח, וכו'. בני האדם בתרבות זו התיחסו למילים בייראה וקדושה. בכוחה של המילה ניתן היה ליצור אך גם להרוס והאטלנטים היו תמימים, והשתמשו במילים אך ורק כדי להיטיב עם הטבע." (מתוך אטלנטיס של רודולף שטיינר)

ניתן לקבל רושם על האנושות כפי שהייתה אז, מחוברת לרוח ולאדמה בסרט אווטאר, וגם בשבטים אינדיאנים קדומים שנשתמרו מאז אטלנטיס (למרות שיש שם דעיכה, משום שהעולם שלנו נעשה מוצק וקשה יותר).

הלוחמת האמיצה ומלחמתה במפלצת האיומה

האדם העומד זקוף לאדמה, יכול לחשוב על מושגים מופשטים ולמצוא כללים וחוקים לטבע, אך יחד עם זאת החל להתרחק מהטבע. האדמה משמשת קרקע קשה לצמיחה כנגדה יכול האדם, לפתח בתוכו תודעה עצמית.

במלחמה פינו אותנו מהבית, משום שגרנו ב"ישוב ספר", והגענו לדירתה הצנועה של סבתא שושנה, הרחק הרחק מהבית. ישנו בלילה, אחותי, אחי ואני במיטה זוגית.
באמצע הלילה יישרתי את הרגל במיטה ופתאום נגעה כף רגלי במפלצת גדולה שנמצאת בתחתית המיטה. זה היה מנוגד לכל החוקים, כי הרי מפלצות בלילה נמצאות ואך ורק מתחת למיטה, ומאוד נבהלתי. מכיוון שאני האחות הבכורה, החלטתי להילחם במפלצת גם עבור אחי ואחותי. בעטתי בכל כוחי במפלצת שוב ושוב, עד שהיא הלכה משם או שנרדמתי - לא זוכרת. למחרת, אמרה סבתא שלא ישנה טוב כי בעטתי בה כל הלילה. באותו רגע הרגשתי איך כולי מתכרכמת, ומתמלאת בושה. לסבתא לא היה מקום לישון והיא נשכבה לרוחב המיטה למרגלותינו.
הנה כך אנו דורכים על האדמה. אם לא נדע להבחין בין טוב ורע, בין האדמה כישות רוחנית חיה לבין הדומם הפיזי, בין סבתא למפלצת, לא נוכל לבחור באופן חופשי. העלאת התודעה היא למעשה התפתחות מוסרית והתפתחות מוסרית היא ידיעה והכרת עולם הרוח.

הזדמנות חדשה

אז מה היה קורה לעולם ללא בני אדם? כדור הארץ היה מת גם הוא כמו שאר הכוכבים שאין בהם חיים. אמנם אנחנו לא מפרים את האדמה ומחיים אותה כמו שעשו האטלנטים מהציביליזציה הראשונה, אך אנו מחיים אותה באופן אחר - לא מודע. כאשר האדם מתפתח ומתמיר כוחות מתים לכוח חי, הוא מחייה את האדמה. בתקופתנו, החיים שאנו מעניקים לאדמה לא נמצאים במילים, ואין לנו לחשי קסם כמו בתקופות קדומות או כמו שיש למרלין הקוסם. אנו יכולים להעניק חיים באמצעות החשיבה החיה. החשיבה הרגילה שלנו פועלת ומופעלת מהדומם. חשיבה פיזית ורציונלית שיש בה יצירת חוקים והפעלת חוקים בעולם הפיזי. אדם שאין בו חשיבה חיה (רוחנית כפי שמתוארת ב"פילוסופיה של החירות"), למעשה מחייה ותורם לאדמה רק במותו - האדמה שותה את גוייתו ומקבלת ממנה כוחות חיים שהותמרו והצטברו בה במהלך חייו של האדם.
כדי שאדם יוכל לבחור נכון, להפעיל את כוחות הרצון שלו לתוך החשיבה, לרצות לקדם את האנושות והאדמה, עליו ללמוד על מהותו הוא, גם מההיבט הרוחני ולא רק מההיבט הפיזיולוגי. הבחירה הנכונה נובעת מתוך הכרת החוקים של עולם הרוח - שהם מהווים את המוסר הגבוה.
כדור הארץ, האדמה וכל ממלכות הטבע זקוקים למוסר שלנו, זקוקים להתפתחות המוסרית שלנו כדי להמשיך ולהתקיים.

יש לנו עכשיו הזדמנות חדשה בעקבות משבר הקורונה, ואם תשימו לב, תוכלו להבחין שאנשים מתחילים לחפש את הרוח. הם מפעילים את הרצון שלהם כדי להתפתח. 
מי ייתן ותהיה זו פריצת דרך חדשה של התפתחות.

*** מי שרוצה להשוות בין מראה כדור הארץ מהלווינים לפני המשבר לעומת היום, ולראות את ההבדל המדהים, מוזמנ/ת ללחוץ בקישור הזה. ניתן לבחור איזור, תאריך ושעה.





2 תגובות:

  1. מיכלי כתבה מרתקת, יישר כוח על הצגת הנושא בצורה כל כך ברורה ונפלאה.
    חג שמח.
    חיבוק♥️😍

    השבמחק